Rozhovor s lektorkou Radovanou…

I druhá lektorka je z Ústeckého kraje, vyučuje v Chomutově  kurzy Robátek, Prvních krůčků i Rytmických krůčků. Seznamte se s Radovanou Zichovou…

Radovano, proč vlastně učíte, proč se věnujete pedagogice. Proč nepracujete v jiném oboru?

Studovala jsem pedagogiku na VŠ, kde nám říkali, že přirozenou vlastností každého  učitele je poučování druhých, tak asi proto :-D ?

Ne,  vážně, baví mě vymýšlet didaktické postupy a zapojovat ve výuce kreativitu. Baví mě sledovat reakce, jestli jsem „to“ vymyslela dobře a děti to baví nebo jsem se netrefila a musím na příště vymyslet něco nového, jiného. Je zajímavé, že se to někdy nedá odhadnout dopředu. Vymyslíte nějakou činnost a říkáte si doma: „ Jé, to je super, to je bude bavit.“ A pak to v hodině vůbec nevyzní a naopak….

 

Uveďte jednu věc, která se vám na YAMAZE nejvíc líbí?

Propracovanost systému.

 

Co vás na vedení kurzů nejvíc baví?

Práce s dětmi, jejich strhující nadšení a energie, se kterou jdou do každé činnosti. Dospělí by se dětmi měli inspirovat….

 

Co děláte ve volném čase. Co byste dělala, kdybyste měla více volného času?

V mém případě je to opravdu velmi hypotetická otázka. Vrátila jsem se po mateřské dovolené na plný úvazek do zaměstnání, učím chemii a ekologii na střední škole. Takže pokud zrovna nejsem v práci nebo na Yamaze, pokud zrovna neopravuji písemky nebo si nechystám přípravy na výuku, věnuji se svým dcerám, na které mám o poznání mnohem méně času, než ještě před pár měsíci. Takže suma sumárum ve volném čase pak cca 6 hodin denně spím:o))

Kdybych ale měla volný čas i přes den, ráda bych dělala něco „jen tak“, třeba si přečetla knížku, šla si zaběhat nebo bych se mohla i chvilenku „nudit“……

 

Váš největší životní zážitek?

Narození mých tří dcer.

 

 Co vidíte jako největší problém ve výchově dnešních dětí?

Byla jsem na rodičovské dovolené celých osm let, setkala jsem se se stovkami maminek různých povah a se stovkami dětí různých povah. Rodiče se snaží dětem všechen volný čas úzkostně organizovat, někdy to na mě působí, jako by se s dětmi „báli“ být sami. Výsledkem je pak u dvouletého dítěte několik kroužků, plavání, výuka cizích jazyků a další kroužky. Myslím si, že naprosto stačí zvolit jeden kvalitní, všestranně rozvíjející jako je např. Yamaha, kterou jsem doslova vyzkoušela na svých dětech. Vidím obrovský rozdíl ve vnímání hudby a hudebním cítění mezi první dcerou, kterou Yamaha téměř minula a dcerou, která byla na výuce již v prenatálním období a od šestinedělí jezdila se mnou, abych ji mezi lekcemi mohla nakojit.

 

 S čím si myslíte, že se rodiče nejvíce u malých dětí potýkají. Co je trápí?

Těžká otázka, každého trápí asi něco trochu jiného. Když opomenu zdravotní peripetie s malými dětmi, bude to zřejmě perfekcionismus, se kterým některé maminky přistupují k výchově dětí a následná frustrace, jak maminek, že vše není podle jejich představ, tak i frustrace dětí, že nesplňují představy maminek.

Začarovaný kruh. Myslím, že je důležité, aby dali rodiče dětem více volnosti a zároveň jim vytyčili jasné meze.